Strona główna » Paczki i listy » Wysyłka » Paczki » Paczka MINI< powrót

Paczka MINI

Jak list, a jednak paczka. Jak paczka… a jednak list! Opakowanie, które kupisz na poczcie, w sam raz zmieści płyty CD, książkę, kosmetyki lub inne drobne przedmioty, które ważą maksymalnie 2 kg. Wiemy, jak cenne bywają takie drobiazgi, dlatego każdą Paczkę MINI traktujemy jako wartościową do 100 zł, możesz ją także dodatkowo ubezpieczyć do wartości 500 zł.

Jak to działa?

Na stronie https://e-nadawca.poczta-polska.pl/indywidualni/, należy zarejestrować usługę wprowadzając dane nadawcy i adresata oraz wybrać z listy placówkę pocztową, w której zostanie nadana Paczka MINI. Następnie w ciągu 3 dni nadać przesyłkę w wybranej placówce.

Wprowadzenie danych do systemu umożliwi zarówno nadawcy, jak i adresatowi śledzenie przesyłki. Nadawca otrzyma także powiadomienie o jej odbiorze albo odmowie odbioru, a także potwierdzenie nadania przesyłki. Konieczność wprowadzenia numeru telefonu komórkowego albo adresu e-mail adresata umożliwi przesłanie przez Pocztę informacji o nadejściu paczki drogą elektroniczną.

Korzystając z  Paczki MINI otrzymujesz opakowanie firmowe, które jest wliczone  w cenę usługi. Opakowania firmowe można nabyć w placówkach pocztowych na terenie całego kraju oraz za pośrednictwem sklepu internetowego.

 

wymiary i masa

Wymiary (dedykowane opakowanie firmowe):

  • wymiar zewnętrzny (płaski) – 262 mm x 375 mm wymiar wewnętrzny,
  • po rozszerzeniu – 250 mm x 360 mm x 50 mm

Masa:

  • Do 2 kg

zawartoscW Paczce MINI można przesyłać niewielkie przedmioty jak np. płyty DVD, CD, książki czy kosmetyki o masie nie przekraczającej 2 kg.

terminy

 

Priorytet – w następnym dniu roboczym po dniu nadania (D+1) pod warunkiem nadania do godziny 15:00

Ekonomiczna – w ciągu trzech dni roboczych po dniu nadania (D+3)

Gwarantowany termin doręczenia przesyłki.

 

Regulamin świadczenia usługi pocztowej niepowszechnej Paczka MINI w obrocie krajowym, obowiązujący od 01.02.2014r.

Rozdział I

Postanowienia ogólne

§ 1

  1. Regulamin świadczenia usługi pocztowej niepowszechnej Paczka MINI w obrocie krajowym, zwany dalej „regulaminem” określa warunki wykonywania i korzystania z usługi w zakresie:

1)      zasad i warunków przyjmowania przesyłek,

2)      uiszczania opłat,

3)      doręczania i wydawania przesyłek,

4)      odpowiedzialności,

5)      postępowania reklamacyjnego.

  1. Regulamin dostępny jest na stronie internetowej www.poczta-polska.pl oraz w każdej  placówce pocztowej.

 

§ 2

  1. Regulamin przeznaczony jest dla klientów i pracowników Poczty Polskiej.
  2. Użyte w niniejszym regulaminie określenia oznaczają:

1)      adresat – podmiot określony przez nadawcę jako odbiorca przesyłki,

2)      nadawca – podmiot, który zawarł z Pocztą Polską umowę o świadczenie usługi,

3)      cennik – dokument, w którym określone są opłaty za świadczenie usługi pocztowej niepowszechnej Paczka MINI, dostępny na stronie internetowej www.poczta-polska.pl oraz w każdej placówce pocztowej,

4)      Poczta Polska – Pocztę Polską Spółkę Akcyjną,

5)      opakowanie firmowe – opakowanie Poczty Polskiej dedykowane usłudze, którego wzór dostępny jest na stronie internetowej www.poczta-polska.pl,

6)      doręczenie – wydanie przesyłki adresatowi lub innej uprawnionej osobie,

7)      D + n – termin realizacji usługi, gdzie D – oznacza dzień nadania przesyłki, n – oznacza liczbę dni, które upłynęły od dnia nadania przesyłki do dnia jej doręczenia adresatowi, z wyłączeniem sobót i dni wolnych od pracy,

7a) [1]godzina graniczna – godzina zakończenia urzędowania placówki pocztowej do której przyjmowane są przesyłki z priorytetowym terminem doręczenia, jednak nie później niż godzina 15:00; przesyłki nadane po godzinie 15:00 traktowane są jako nadane w następnym dniu roboczym, z wyłączeniem sobót oraz dni ustawowo wolnych od pracy,

8)      e – mail – wiadomość wysłaną za pośrednictwem poczty elektronicznej,

9)      SMS – krótką wiadomość tekstową wysyłaną za pośrednictwem sieci telefonii komórkowej,

10)   przesyłka – rzecz opatrzona oznaczeniem adresata i adresem zgodnie z nadrukiem na opakowaniu firmowym, przyjęta przez Pocztę Polską w celu przemieszczenia i doręczenia adresatowi,

11)   OWU – ogólne warunki ubezpieczenia przesyłek dostępne na stronie internetowej www.poczta-polska.pl,

12)   ubezpieczenie –  wykupienie ochrony przesyłki na zasadach określonych w OWU,

13)   potwierdzenie nadania – komunikat przekazywany do nadawcy w formie elektronicznej po przyjęciu przesyłki, potwierdzający zawarcie umowy. Informacja o umiejscowieniu strony internetowej z której możliwe jest wydrukowanie potwierdzenia nadania,  przesłane jest SMS-em lub e-mailem. Potwierdzenie nadania dostępne jest do wydruku również na stronie internetowej www.sledzenie.poczta-polska.pl, po wprowadzeniu numeru nadania przesyłki,

14)   umowa – umowę zawartą pomiędzy nadawcą a Pocztą Polską o świadczenie usługi,

15)   placówka pocztowa – jednostkę organizacyjną Poczty Polskiej, z wyłączeniem agencji pocztowej, w której można nadać lub odebrać przesyłkę,

16)    [2]E – sklep – sklep internetowy Poczty Polskiej,

17)    [3]DNP – Dział  Niedoręczalnych Przesyłek,

18)   kod pocztowy - Pocztowy Numer Adresowy (PNA), składający się z pięciu cyfr, przedzielonych po dwóch pierwszych cyfrach myślnikiem (np. 00-940; 10-900); będący integralnym składnikiem adresu nadawcy i adresata przesyłki; zbiór kodów pocztowych publikowany jest w „Oficjalnym Spisie Pocztowych Numerów Adresowych”, dostępnym w każdej placówce pocztowej  oraz na stronie internetowej www.poczta-polska.pl;

19)   Prawo pocztowe – ustawę z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe (Dz. U. z 2012 r., poz. 1529).

 

§ 3

  1. Usługa Paczka MINI polega na przyjęciu, przemieszczeniu  i doręczeniu przesyłki z zadeklarowaną wartością, z zawartością rzeczy, w opakowaniu firmowym, o masie nieprzekraczającej 2 000 g.
  2. Jeżeli wartość użytkowa rzeczy zawartych w przesyłce:

1)      nie przekracza 100,00 zł i nadawca nie zadeklarował wartości przesyłki –przesyłkę taką traktuje się jako przesyłkę z zadeklarowaną wartością – 100,00 zł,

2)      przekracza 100,00 zł i nadawca zadeklarował wartość przesyłki  – przesyłkę taką traktuje się jako przesyłkę z zadeklarowaną wartością o wartości podanej przez nadawcę. Zadeklarowana wartość nie może przekroczyć 500,00 zł,

3)      przekracza 100,00 zł i nadawca nie zadeklarował wartości ale dokonał ubezpieczenia przesyłki zgodnie z zasadami określonymi w OWU i cenniku – przesyłkę taką traktuje się jako przesyłkę z zadeklarowaną wartością 100,00 zł objętą ubezpieczeniem do kwoty 500,00 zł.

  1. Poczta Polska umożliwia śledzenie przesyłki od momentu jej nadania do momentu doręczenia na stronie internetowej www.sledzenie.poczta-polska.pl.
  2.  [4]Usługa realizowana jest w gwarantowanym terminie doręczenia:

1) standardowym – D +3,

albo

2) priorytetowym – D + 1, z zastrzeżeniem godziny granicznej o której mowa w § 2 ust. 2 pkt 7a.

 

§ 4

Zawarcie umowy o świadczenie usługi następuje z chwilą przyjęcia przesyłki do przemieszczenia i doręczenia  przez Pocztę Polską.

 

Rozdział II

Zasady przyjmowania przesyłek

§ 5

  1. Usługa realizowana jest w wytypowanych placówkach pocztowych na terenie kraju. Wykaz placówek pocztowych dostępny jest na stronie internetowej www.poczta-polska.pl.
  2. Opakowania firmowe dostępne są w placówkach pocztowych na terenie całego kraju oraz za pośrednictwem E – sklepu: www.filatelistyka.poczta-polska.pl.
  3. Opakowanie firmowe służy do jednorazowego wykonania usługi.
  4. Zawartość przesyłki winna być dostosowana do wymiarów oraz kształtu opakowania firmowego, w taki sposób, aby nie spowodowała jego uszkodzenia.

 

§ 6

  1. Nadawca przed dostarczeniem przesyłki do placówki pocztowej, dokonuje rejestracji na stronie internetowej www.poczta-polska.pl lub bezpośrednio na stronie Elektronicznego Nadawcy (www.e-nadawca.poczta-polska.pl) uzupełniając wszystkie wymagane pola, w szczególności: dane adresata i nadawcy, numer telefonu komórkowego albo adres e-mail, numer przesyłki, ewentualnie wybór opcji ubezpieczenia oraz określa placówkę nadawczą.
  2. Nadawca zobowiązany jest do dostarczenia przesyłki do placówki pocztowej wskazanej przy jej rejestracji, w terminie nie późniejszym, niż 3 dni robocze, licząc od dnia dokonania rejestracji, o której mowa w ust. 1.
  3. Przesyłka, o której mowa w ust. 2 winna być zaadresowana zgodnie z nadrukiem znajdującym się na opakowaniu.

 

§ 7

  1. Do przemieszczenia i doręczenia nie są przyjmowane:

1)  rzeczy niebezpieczne, mogące wyrządzić szkodę osobom, mieniu lub środowisku naturalnemu, a w szczególności: materiały łatwopalne, wybuchowe, radioaktywne, substancje żrące, broń lub amunicja, inne przedmioty o wyglądzie broni,

2)  rzeczy o krótkim okresie trwałości i szybko psujące się,

3)  żywe rośliny, żywe zwierzęta, żywe ptaki, owady,

4)  płyny, gazy, rzeczy łamliwe i kruche, wymagające specjalnego traktowania podczas    przemieszczenia  doręczenia lub inne rzeczy, których specjalnego traktowania  wymaga nadawca,

5)  narkotyki, środki odurzające i substancje psychotropowe,

6)  zwłoki i szczątki ludzkie oraz zwierzęce, a także urny z prochami,

7)  przesyłki, na których nadawca naniósł dodatkowe napisy, wizerunki,  rysunki lub inne  znaki graficzne,

8)  przesyłki, na których umieszczono metalowe lub plastikowe klamry,  spinacze, zszywki i inne podobne materiały,

9)  rzeczy inne, nieokreślone w niniejszym paragrafie a zakazane przepisami prawa.

  1. Nie dopuszcza się stosowania taśm samoprzylepnych, w celu dodatkowego zabezpieczenia przesyłki.

 

§ 8

Poczta Polska ma prawo odmówić przyjęcia przesyłki, jeśli nie spełnia ona warunków określonych w regulaminie lub jeżeli przyjęcie i przemieszczenie przesyłki jest zabronione na podstawie odrębnych przepisów.

 

§ 9

  1. W przypadku przekazania do przemieszczenia i doręczenia przesyłki o masie przekraczającej 2 000 g, placówka pocztowa odstępuje od realizacji usługi z przyczyn leżących po stronie nadawcy oraz powiadamia o tym fakcie nadawcę sms-em albo e-mailem.
  2. Nadawca przesyłki, o której mowa w ust. 1, zobowiązany jest do odbioru przesyłki w terminie 3 dni roboczych, od dnia powiadomienia nadawcy, bez prawa dochodzenia odszkodowania lub zwrotu poniesionych kosztów.
  3. W przypadku niezgłoszenia się nadawcy po odbiór przesyłki w terminie, o którym mowa w ust. 2 placówka pocztowa postępuje zgodnie z postanowieniami § 18 ust. 1-3.

Rozdział III

Uiszczanie opłat

§ 10

  1. Wysokość opłaty za usługę określona jest w cenniku.
  2. Opłatę za przyjęcie, przemieszczenie i doręczenie przesyłki uiszcza się z góry:

1)    gotówką,

2)    bezgotówkowo, wyłącznie w przypadku przedpłacenia usługi w E – sklepie.

 

§ 11

  1. Nadawca otrzymuje opakowanie firmowe z chwilą dokonania przedpłaty za usługę w wysokości określonej w cenniku, z zastrzeżeniem ust. 2.
  2. Nadawca, który chce zadeklarować wyższą wartość przesyłki niż 100,00 zł, powinien uiścić opłatę dodatkową określoną w cenniku, wyłącznie w chwili nadania przesyłki w placówce pocztowej.
  3. Deklarację wartości, o której mowa w ust. 2 nadawca podaje na stronie adresowej opakowania firmowego w złotych polskich cyframi i słownie.
  4. Nadawca, który chce wykupić ubezpieczenie, uiszcza opłatę dodatkową określoną w cenniku w chwili dokonania przedpłaty za usługę albo w chwili nadania przesyłki w placówce pocztowej.

5. [5]Nadawca, który wybrał priorytetowy termin doręczenia, uiszcza opłatę dodatkową określoną w cenniku w chwili dokonania przedpłaty za usługę albo w chwili nadania przesyłki w placówce pocztowej.

6. [6]Nadawca oznacza przesyłkę priorytetową poprzez:

1) naklejenie na stronie adresowej przesyłki nalepki w kolorze niebieskim z napisem ,,PRIORYTET PRIORITAIRE”,

albo

2) naniesienie napisu o treści określonej w pkt 1.

 

Rozdział IV

Doręczanie przesyłek

§ 12

  1.  Przesyłkę doręcza się pod wskazany na przesyłce adres po wcześniejszym powiadomieniu adresata sms-em albo e-mailem.
  2. W przypadku stwierdzenia nieobecności adresata lub innej osoby uprawnionej do odbioru przesyłki, placówka pocztowa powiadamia adresata o nieudanej próbie doręczenia oraz o możliwości odbioru przesyłki w określonym terminie i we wskazanej placówce pocztowej, poprzez przesłanie wiadomości sms-em albo e-mailem.
  3. W przypadku niezgłoszenia się adresata lub innych uprawnionych osób po odbiór  przesyłki, o której mowa w ust. 2, placówka pocztowa, w której jest ona przechowywana, następnego dnia po upływie 7-dniowego terminu odbioru wskazanego w pierwszym zawiadomieniu, powtórnie powiadamia adresata o możliwości odbioru przesyłki w sposób wskazany w ust. 2.
  4. Ustala się 14-dniowy termin odbioru przesyłek, licząc od dnia następnego po dniu powiadomienia sms-em albo e-mailem.
  5. W przypadku nieodebrania przesyłki w terminie, o którym mowa w ust. 4, przesyłkę zwraca się do nadawcy.
  6. Doręczenie albo zwrot przesyłki do nadawcy poprzedzony jest przekazaniem powiadomienia sms-em albo e-mailem.

 

§ 13

  1. W przypadku stwierdzenia przez adresata w momencie doręczenia, uszkodzenia przesyłki, na żądanie adresata dopuszcza się możliwość wstrzymania doręczenia przesyłki celem wydania jej w placówce pocztowej.
  2. W przypadku skorzystania przez adresata z możliwości, o której mowa w ust. 1, osoba doręczająca pozostawia adresatowi zawiadomienie o nadejściu przesyłki, wraz z informacją o terminie jej odbioru  i adresie placówki pocztowej, w której przesyłka pozostaje do odbioru. Przesyłkę wydaje się adresatowi w placówce pocztowej po udzieleniu informacji o możliwości sprawdzenia zawartości przesyłki bezpośrednio przed odbiorem przesyłki.
  3. W przypadku skorzystania przez adresata z możliwości, o której mowa w ust. 2, dalszy sposób postępowania jest zgodny z § 14 ust. 6 – 9.

 

§ 14

  1. W przypadku stwierdzenia uszkodzenia opakowania przesyłki, w wyniku którego nie nastąpił dostęp do zawartości, zabezpieczoną przesyłkę doręcza się adresatowi.
  2. W przypadku stwierdzenia uszkodzenia przesyłki w placówce pocztowej przed jej doręczeniem, w wyniku którego może wystąpić dalsze uszkodzenie przesyłki lub ubytek jej zawartości, Poczta Polska może dokonać otwarcia przesyłki w celu sprawdzenia stanu jej zawartości oraz zabezpieczenia przed dalszym uszkodzeniem lub ubytkiem. Na okoliczność sprawdzenia stanu zawartości przesyłki sporządzany jest protokół, dołączany do przesyłki.
  3. Przed doręczeniem przesyłki, o której mowa w ust. 1, adresat zostaje poinformowany o możliwości odbioru przesyłki, z zastrzeżeniem zgłoszenia roszczenia o odszkodowanie, w placówce pocztowej. W przypadku wyrażenia przez adresata chęci skorzystania z takiej możliwości, osoba doręczająca pozostawia adresatowi zawiadomienie o nadejściu przesyłki, wraz z informacją o terminie jej odbioru  i adresie placówki pocztowej, w której przesyłka pozostaje do odbioru.
  4. Przesyłki, o których mowa w ust. 2, wydawane są wyłącznie w placówce pocztowej, która powiadamia adresata sms-em albo e-mailem o możliwości odbioru przesyłki, oraz o terminie jej odbioru i adresie placówki pocztowej, w której przesyłka pozostawiona jest do odbioru.
  5. Przed doręczeniem przesyłki, o której mowa w ust. 1 – 2, w placówce pocztowej, adresat zostaje poinformowany o:

1)    stanie przesyłki,

2)    możliwości sprawdzenia zawartości przesyłki bezpośrednio przed odbiorem przesyłki.

  1. W przypadku skorzystania przez adresata z możliwości, o której mowa w ust. 5 pkt 2, na okoliczność sprawdzenia zawartości przesyłki zostaje przy udziale odbiorcy sporządzony protokół w dwóch egzemplarzach, o ile nie został sporządzony przez Pocztę Polską bezpośrednio przy stwierdzeniu uszkodzenia przesyłki.
  2. Po sprawdzeniu zawartości przesyłki,  o której mowa w ust. 1 albo 2, adresat może:

1)    przyjąć przesyłkę bez zastrzeżeń,

2)    przyjąć przesyłkę z zastrzeżeniem zgłoszenia roszczenia o odszkodowanie,

3)    odmówić jej przyjęcia,

przy czym powinien zaznaczyć to na sporządzonych egzemplarzach protokołu.

  1. Po uprzednim złożeniu na obu egzemplarzach protokołu podpisu adresata oraz pracownika Poczty Polskiej, a także pokwitowaniu odbioru przesyłki, wydaje się ją adresatowi wraz z jednym egzemplarzem protokołu.
  2. W przypadku odmowy przyjęcia przesyłki, po uprzednim złożeniu na obu egzemplarzach protokołu podpisu adresata oraz pracownika Poczty Polskiej, zwraca się ją do nadawcy wraz z jednym egzemplarzem protokołu.

 

§ 157[7]

Przesyłka może być wydana ze skutkiem doręczenia:

1)      adresatowi w placówce pocztowej,

2)      pełnomocnikowi adresata lub przedstawicielowi ustawowemu adresata:

a)      pod adresem wskazanym przez nadawcę,

b)      w placówce pocztowej,

3)      osobie pełnoletniej, zamieszkałej razem z adresatem, jeżeli adresat nie złożył w placówce pocztowej zastrzeżenia w zakresie doręczania przesyłek:

a)      pod adresem wskazanym przez nadawcę,

b)      w placówce pocztowej, po złożeniu na piśmie oświadczenia o zamieszkiwaniu razem z adresatem,

4)      osobie uprawnionej do odbioru w urzędzie organu władzy publicznej, jeżeli adresatem przesyłki jest dany organ władzy publicznej,

5)      osobie uprawnionej do odbioru przesyłek w podmiotach będących osobami prawnymi, lub jednostkami organizacyjnymi, nieposiadającymi osobowości prawnej, jeżeli adresatem przesyłki jest:

a)      dana osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej,

b)      niebędąca członkiem organu zarządzającego albo pracownikiem danej osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, osoba fizyczna w niej przebywająca,

6)      kierownikowi jednostki organizacyjnej lub osobie fizycznej przez niego upoważnionej, jeżeli adresatem przesyłki jest osoba fizyczna przebywająca w jednostce, w której ze względu na charakter tej jednostki lub powszechnie uznawany zwyczaj doręczenie przesyłki adresatowi jest znacznie utrudnione lub niemożliwe.

 

§ 16

  1. Przesyłkę doręcza się:

1)    po stwierdzeniu tożsamości osoby uprawnionej do jej odbioru,

oraz

2)    po uzyskaniu czytelnego podpisu odbiorcy oraz daty odbioru na dokumencie oddawczym.

  1. Potwierdzenie tożsamości osoby uprawnionej do odbioru przesyłki następuje poprzez okazanie jednego z następujących dokumentów:

1)        dowodu osobistego,

2)        paszportu,

3)        prawa jazdy,

4)        innego dokumentu z fotografią, odciskiem pieczęci urzędowej z wizerunkiem orła oraz podpisem jego posiadacza,

5)        w  przypadku  cudzoziemców  nieposiadających  żadnego z dokumentów, o których mowa w pkt 1 – 4, innego dokumentu stwierdzającego tożsamość.

  1. Jeżeli adresatem przesyłki jest osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, pokwitowanie odbioru musi zawierać czytelny podpis odbiorcy, datę odbioru i odcisk stempla firmowego, a w przypadku braku stempla firmowego – informację o dokumencie potwierdzającym uprawnienie do odbioru przesyłki.

 

§ 17

  1. Odmowa pokwitowania odbioru przesyłki jest równoznaczna z odmową przyjęcia przesyłki.
  2. Nie traktuje się jako odmowy przyjęcia przesyłki, jeśli odmowy pokwitowania odbioru lub odmowy przyjęcia przesyłki dokonała osoba pełnoletnia zamieszkała wraz z adresatem, a niebędąca jego pełnomocnikiem, lub przedstawicielem ustawowym. W takim przypadku placówka pocztowa powiadamia adresata o nieudanej próbie doręczenia oraz możliwości odbioru w określonym terminie i we wskazanej placówce pocztowej, poprzez przesłanie wiadomości sms-em, albo e-mailem.

 

§ 18

  1.  [8]Przesyłkę, której nie można doręczyć adresatowi ani zwrócić nadawcy, traktuje się jako niedoręczalną i kieruje do DNP do dalszego postępowania.
  2.  [9]W przypadku, gdy nadawca uzyskał informację, że przesyłka została skierowana do DNP może złożyć (bezpośrednio w DNP lub za pośrednictwem placówki pocztowej, w której nastąpiło nadanie przesyłki) żądanie przekazania mu wysłanej do DNP przesyłki.
  3.  Z niedoręczalną przesyłką postępuje się zgodnie z przepisami zawartymi w art. 33 Prawo pocztowe.
  4. Przesyłek nie przechowuje się po upływie terminu odbioru.
  5. Przesyłek nie dosyła się na żądanie adresata albo nadawcy.

 

Rozdział V

Odpowiedzialność Poczty Polskiej

§ 19

  1. Poczta Polska ponosi odpowiedzialność z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania usługi.
  2. Poczta Polska nie ponosi odpowiedzialności, jeżeli niewykonanie lub nienależyte wykonanie usługi nastąpiło:

1)    wskutek siły wyższej,

2)    z przyczyn występujących po stronie nadawcy lub adresata, niewywołanych winą Poczty Polskiej,

3)    z powodu naruszenia przez nadawcę lub adresata przepisów niniejszego regulaminu lub niewłaściwego zabezpieczenia przesyłanej zawartości,

4)    z powodu szczególnej podatności przesyłanej rzeczy na uszkodzenia wynikające z jej wad lub  naturalnych właściwości.

  1. Roszczenie z tytułu nienależytego wykonania usługi wygasa wskutek przyjęcia przesyłki bez zastrzeżeń, chyba że ubytki lub uszkodzenia przesyłki, nie dające się z zewnątrz zauważyć uprawniony stwierdził po przyjęciu przesyłki i nie później niż w terminie 7 dni od dnia przyjęcia przesyłki zgłosił roszczenia z tego tytułu oraz udowodnił że ubytki lub uszkodzenia przesyłki powstały w czasie między przyjęciem przesyłki przez Pocztę Polską w celu wykonania usługi a jej doręczeniem adresatowi.
  2. Usługę uważa się za niewykonaną, jeżeli:

1)    nastąpiła utrata przesyłki i nie została ona doręczona, przez co rozumie się również, doręczenie przesyłki albo zawiadomienia o próbie jej doręczenia, które nie nastąpiło w terminie 14 dni, licząc od dnia nadania,

2)    nastąpił całkowity ubytek lub całkowite uszkodzenie przesyłki.

  1.  [10]Usługę uważa się za nienależycie wykonaną, jeżeli:

1) doręczenie przesyłki albo zawiadomienie o próbie jej doręczenia nie nastąpiło w gwarantowanych terminach, o którym mowa w § 3 ust. 4.

2) nastąpił częściowy ubytek lub częściowe uszkodzenie zawartości przesyłki.

 

§ 20

  1. Z tytułu niewykonania usługi przysługuje odszkodowanie w wysokości żądanej przez nadawcę, nie wyższej jednak niż zadeklarowana wartość przesyłki.
  2. W przypadku niewykonania usługi, Poczta Polska, niezależnie od wypłaconego odszkodowania, zwraca w całości opłatę pobraną za nadanie przesyłki.
  3.  [11]Z tytułu nienależytego wykonania usługi przysługuje odszkodowanie:

1) jeżeli doręczenie przesyłki albo zawiadomienie o próbie jej doręczenia nie nastąpiło w gwarantowanych terminach doręczenia, o których mowa w § 3 ust 4 – w żądanej wysokości, nie wyższej jednak niż dwukrotność pobranej opłaty za usługę,

2)    za częściowy ubytek lub częściowe uszkodzenie zawartości przesyłki – w wysokości żądnej przez nadawcę, nie wyżej jednak niż zadeklarowana wartość przesyłki.

  1. W przypadku wykupienia ubezpieczenia, przesyłka objęta jest ochroną ubezpieczeniową, której szczegóły, jak również zasady wypłaty odszkodowania zawarte są w OWU dostępnych na stronie www.poczta-polska.pl.

 

Rozdział VI

Postępowanie reklamacyjne

§ 21

  1. Prawo dochodzenia roszczeń przysługuje:

1)    nadawcy,

2)    adresatowi – w przypadku gdy nadawca zrzeknie się na jego rzecz prawa dochodzenia roszczeń albo gdy przesyłka zostanie doręczona adresatowi.

  1. Reklamacją jest zgłoszenie roszczenia o wypłatę odszkodowania z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania usługi. Za reklamację uważa się również zgłoszenie niewykonania lub nienależytego wykonania usługi, które nie zawiera żądania zapłaty odszkodowania.
  2. Reklamację składa się w formie:

1)  pisemnej w każdej placówce pocztowej,

2)  elektronicznej na adres:  reklamacjepocztowe.cof@katowice.poczta-polska.pl.

 

§ 22

  1. Reklamacja powinna zawierać:

1)    imię i nazwisko lub nazwę oraz adres reklamującego,

2)    numer nadania przesyłki,

3)    uzasadnienie reklamacji,

4)    przedmiot reklamacji,

5)    kwotę odszkodowania, w przypadku, gdy reklamujący żąda odszkodowania,

6)    datę i czytelny podpis reklamującego (w przypadku składania reklamacji w placówce pocztowej).

  1. Do reklamacji należy dołączyć:

1)    wydruk/skan elektronicznego potwierdzenia nadania przesyłki,

2)    oświadczenie nadawcy o zrzeczeniu się prawa do dochodzenia roszczeń – w przypadku o którym mowa w § 21 ust. 1 pkt 2,

3)    kopię/scan protokołu uszkodzenia/ubytku zawartości przesyłki, o którym mowa w § 14,

4)    opakowanie reklamowanej przesyłki, w przypadku zgłoszenia roszczenia o wypłatę odszkodowania z tytułu ubytku zawartości, uszkodzenia przesyłki, niewidocznego ubytku lub niewidocznego uszkodzenia przesyłki o ile zażąda tego Poczta Polska.

5)    oświadczenie o niewidocznych ubytkach lub uszkodzeniach przesyłki zgłoszonych w terminie 7 dni od dnia przyjęcia przesyłki przez adresata.

  1. Reklamację można zgłosić:

1)    z tytułu nienależytego wykonania usługi, o którym mowa w § 19 ust. 5 pkt 1 – po upływie gwarantowanego terminu,

2)    z tytułu nienależytego wykonania usługi, o którym mowa w § 19 ust. 5 pkt 2 -  niezwłocznie po odbiorze przesyłki,

3)    z tytułu niewykonania usługi, o którym mowa w § 19 ust. 4 pkt 1 – nie wcześniej niż po upływie 14 dni, licząc od dnia nadania przesyłki,

4)    z tytułu niewykonania usługi, o którym mowa w § 19 ust. 4 pkt 2 – niezwłocznie po odbiorze przesyłki,

5)    nie później niż w terminie 12 miesięcy, licząc od dnia nadania przesyłki,

6)    bezpośrednio przy przyjęciu przez adresata uszkodzonej przesyłki w której adresat stwierdzi ubytek lub uszkodzenie zawartości przesyłki,

7)    w terminie 7 dni od dnia przyjęcia przesyłki przez adresata, jeżeli były niewidoczne ubytki lub uszkodzenie przesyłki.

  1. Jeżeli zgłoszona reklamacja nie spełnia wymogów określonych w regulaminie, jednostka organizacyjna, rozpatrująca reklamację, wzywa reklamującego do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania. Okresu tego nie wlicza się do terminu rozpatrzenia reklamacji.
  2. Reklamację zgłoszoną po terminie określonym w ust. 3 pkt 5 – 7 lub przez osobę nieuprawnioną, pozostawia się bez rozpoznania.

 

§ 23

  1. Reklamację rozpatruje właściwa jednostka organizacyjna Poczty Polskiej.
  2. Postępowanie reklamacyjne jest dwuinstancyjne.
  3. Jednostka organizacyjna Poczty Polskiej, rozpatrująca reklamację, udziela odpowiedzi w takiej samej formie, w jakiej nadawca ją złożył, w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania, albo informuje o niemożności udzielenia odpowiedzi w tym terminie, podając przyczynę zwłoki oraz nowy termin udzielenia odpowiedzi na reklamację, który nie może przekroczyć 30 dni od dnia zgłoszenia reklamacji.
  4. W przypadku prowadzenia postępowania z zakresu likwidacji szkody w związku z ubezpieczeniem przesyłki, odpowiedź na reklamację uwzględnia rozstrzygnięcie zgodne z OWU. W przypadku zaś przyznania odszkodowania z tytułu likwidacji szkody, kwota odszkodowania podlega zaliczeniu na poczet odszkodowania ustalonego w postępowaniu reklamacyjnym.
  5. Odpowiedź na reklamację powinna zawierać:

1)  nazwę jednostki właściwej do rozpatrywania reklamacji,

2)  powołanie podstawy prawnej,

3)  rozstrzygnięcie o uwzględnieniu lub odmowie uwzględnienia reklamacji,

4)  w przypadku uwzględnienia roszczeń – wysokość przyznanej kwoty odszkodowania oraz informację o terminie i formie jej wypłaty,

5)  w przypadku odmowy uwzględnienia reklamacji w całości lub w części uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie odwołania się i wskazanie jednostki odwoławczej,

6)   podpis upoważnionego pracownika jednostki organizacyjnej Poczty Polskiej z podaniem stanowiska służbowego,

7)   datę udzielenia odpowiedzi.

  1. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem jednostki pierwszej instancji w terminie 14 dni od daty doręczenia odpowiedzi na reklamację. Jednostka ta w terminie 7 dni od dnia otrzymania odwołania może uchylić swoją decyzję albo przekazać odwołanie do jednostki drugiej instancji.
  2. Jednostka organizacyjna drugiej instancji, do której wpłynęło odwołanie, w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia jego otrzymania informuje reklamującego o:

1)      pozytywnym rozpatrzeniu reklamacji i przyznaniu odszkodowania oraz o odesłaniu akt sprawy do jednostki organizacyjnej pierwszej instancji celem dokonania wypłaty należnego odszkodowania,

2)      nieuwzględnieniu reklamacji i oddaleniu roszczenia oraz o prawie dochodzenia roszczeń w postępowaniu:

a)     sądowym,

b)     mediacyjnym przed Prezesem Urzędu Komunikacji Elektronicznej,

c)     przed stałym polubownym sądem konsumenckim przy Prezesie Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

  1. Drogę postępowania reklamacyjnego uważa się za wyczerpaną w przypadku odmowy uznania reklamacji albo niezapłacenia dochodzonej należności w terminie 30 dni od dnia uznania reklamacji.

 

§ 24

Odszkodowanie, o którym mowa w § 20 ust. 1 i 3 z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania usługi, oraz za zwrot opłaty, o której mowa w § 20 ust. 2, wypłaca się zgodnie z pisemną dyspozycją reklamującego, w terminie nie dłuższym niż 30 dni od daty uznania reklamacji.

 

§ 25

W sprawach nie uregulowanych niniejszym regulaminem mają zastosowanie przepisy Kodeksu cywilnego i Prawa pocztowego.

 


[1] W brzmieniu ustalonym przez pkt 1 załącznika nr 1 do decyzji wprowadzającej.

[2] W brzmieniu ustalonym przez pkt 2 załącznika nr 1 do decyzji wprowadzającej.

[3] W brzmieniu ustalonym przez pkt 3 załącznika nr 1 do decyzji wprowadzającej.

[4] W brzmieniu ustalonym przez pkt 5 załącznika nr 1 do decyzji wprowadzającej.

[5] W brzmieniu ustalonym przez pkt 6 załącznika nr 1 do decyzji wprowadzającej.

[6] W brzmieniu ustalonym przez pkt 6 załącznika nr 1 do decyzji wprowadzającej.

[7] W brzmieniu ustalonym przez pkt 7 załącznika nr 1 do decyzji wprowadzającej.

[8] W brzmieniu ustalonym przez pkt 4 załącznika nr 1 do decyzji wprowadzającej.

[9] W brzmieniu ustalonym przez pkt 4 załącznika nr 1 do decyzji wprowadzającej.

[10] W brzmieniu ustalonym przez pkt 8 załącznika nr 1 do decyzji wprowadzającej.

[11] W brzmieniu ustalonym przez pkt 9 załącznika nr 1 do decyzji wprowadzającej.