Strona główna » Poczta Polska otwiera Polakom drzwi do e-administracji: Profil Zaufany i eDoręczenie < powrót

Poczta Polska otwiera Polakom drzwi do e-administracji: Profil Zaufany i eDoręczenie

Aktualność z dnia: 15.02.2018

Poczta Polska zgodnie ze swoją strategią stawia na rozwój e-usług. Dzięki sieci placówek w całym kraju umożliwia zakładanie Profilu Zaufanego przez platformę Envelo. Z usługi mogą skorzystać mieszkańcy miejscowości w których nie ma innych instytucji oferujących kontakt z administracją państwową. Profil Zaufany jest niezbędny do złożenia Jednolitego Pliku Kontrolnego przez płatników VAT. Poczta Polska jest technologicznie przygotowana do obsługi e-korespondencji, która pozwala na cyfrowy kontakt pomiędzy państwem i obywatelami. Już teraz umożliwia odbiór tradycyjnej korespondencji w formie e-maili.

Prezentacja cyfrowych usług oferowanych przez Pocztę Polską odbyła się 14.02.2018 r. w Andrespolu. To jedna z tych miejscowości, gdzie jedynie w placówce pocztowej można potwierdzić Profil Zaufany. Usługa ta jest obecnie niezbędna mikroprzedsiębiorcom, w tym osobom prowadzącym działalność gospodarczą, którzy najpóźniej do 26 lutego 2018 r. po raz pierwszy muszą wysłać Jednolity Plik Kontrolny (JPK_VAT) do systemu Ministerstwa Finansów. JPK_VAT przesyła się wyłącznie elektronicznie. Do tej pory obowiązek ten spoczywał na dużych i średnich przedsiębiorcach.

Poczta Polska jest technologicznie przygotowana do obsługi systemu e-korespondencji. Usługi Poczty Polskiej docierają do 100% mieszkańców, urzędów, przedsiębiorstw i obywateli. Dzięki temu jest firmą, która może koordynować bezpieczny przepływ informacji urzędowych w całym kraju. Podobnie jak inne poczty narodowe (np. w Czechach, Danii i Francji) może odegrać kluczową rolę w systemie, który przetwarza dane wymieniane pomiędzy instytucjami państwowymi a obywatelami. Grupa Poczty Polskiej od 2016 roku aktywnie włączyła się w działania związane z cyfryzacją państwa, oferując swoje usługi w cyfrowych doręczeniach oraz cyfrowej tożsamości, czyli tam, gdzie jest najbardziej kompetentna.

W grupie kapitałowej Poczty Polskiej funkcjonuje spółka Poczta Polska Usługi Cyfrowe (PPUC) zarządzająca platformą cyfrową usług pocztowych Envelo. Na platformie można zaprojektować i kupić znaczki pocztowe oraz wysłać tradycyjną kartkę pocztową z własnym zdjęciem. W ofercie Envelo jest także opłata i przygotowanie do nadania paczki. Envelo  to szerokie możliwości generowania i masowego nadawania korespondencji bezpośrednio z  systemów informatycznych klientów biznesowych. Z tej możliwości korzystają np. operatorzy energetyczni czy banki.

Do potwierdzenia Profilu Zaufanego, klientowi niezbędne jest Konto Zaufane Envelo – pocztowy nośnik e-tożsamości, które można założyć w jednym z blisko 4700 urzędów i filii Poczty Polskiej na terenie całego kraju. Konto Zaufane Envelo jest usługą darmową. W przeciwieństwie do oferty różnych banków, pocztowa e-tożsamość nie jest powiązana z żadnym produktem platformy Envelo, więc wraz ze zmianą dostawcy usług, nie ma potrzeby przenoszenia poświadczenia Profilu Zaufanego.

Projekt e-skrzynki i e-doręczeń jest realizowany przez Ministerstwo Cyfryzacji w ramach Programu „Od papierowej do cyfrowej Polski”. 31 sierpnia 2016 r. pomiędzy Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa oraz Ministerstwem Cyfryzacji, a Pocztą Polską i jej spółką Poczta Polska Usługi Cyfrowe (PPUC) zostało podpisane porozumienie, które dotyczyło integracji systemów informatycznych administracji publicznej z pocztową platformą Envelo.