Strona główna » „Polski design” z Syreną Sport na znaczku< powrót

„Polski design” z Syreną Sport na znaczku

Aktualność z dnia: 28.12.2016
Share on FacebookShare on Google+

Basic CMYK Poczta Polska wprowadza 30 grudnia do obiegu znaczek „Polski design”. Emisja pokazuje legendarny projekt samochodu osobowego Syrena Sport, stworzony przez Cezarego Nawrota w 1959 roku dla warszawskiej Fabryki Samochodów Osobowych. Znaczek jest zapowiedzą serii poświęconej polskiej myśli twórczej, związanej z wzornictwem przemysłowym, pod ogólną nazwą „Polski design”.

Znaczek autorstwa artystki plastyk Marzanny Dąbrowskiej przedstawia projekt samochodu marki Syrena Sport, stworzony w dziale głównego konstruktora FSO pod koniec lat pięćdziesiątych. Autorka znaczka wykorzystała do niego, a także oprawy jego bloku, wizualizację 3D, przygotowaną przez Marcina Możejkę i Artura Markowskiego (z Fundacji im. Cezarego Nawrota) wykonaną na podstawie oryginalnych rysunków technicznych projektanta samochodu. Na oprawie bloku przedstawiono również zdjęcie archiwalne prof. Cezarego Nawrota.

Cezary Nawrot narysował Syrenę Sport, której wygląd przyprawiał o szybsze bicie serca niejednego miłośnika motoryzacji. Wieść dotarła nawet za granicę. Jeden z włoskich dzienników widział w polskiej konstrukcji „najbardziej nowoczesny, elegancki i sportowy produkt z branży motoryzacyjnej powstały za żelazną kurtyną”. Syrena Sport stała się w tamtym czasie symbolem wolności twórczej, jak też umiejętności polskich projektantów, którzy w trudnych warunkach potrafili stworzyć projekt porównywalny dzisiaj z najlepszymi wzorami włoskimi (Alfa Romeo, Lancia), niemieckimi (Porsche) i angielskimi (Morgan).

Samochód został wyprodukowany jako działający prototyp i FSO była przygotowana do podjęcia jego seryjnej produkcji, jednak o jej losach zadecydowały względy polityczne. Projekt Cezarego Nawrota, choć w produkcji seryjnej nie przekraczający znacząco kosztów produkcji klasycznego modelu „Syrenki”, był przez ówczesne władze widziany jako propaganda konsumpcjonizmu, a więc najbardziej wówczas krytykowanego modelu społecznego.

O zniszczeniu prototypu Syreny Sport zdecydował osobiście ówczesny premier Józef Cyrankiewicz.