Strona główna » Poczta Polska wspiera kampanię na rzecz bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych < powrót

Poczta Polska wspiera kampanię na rzecz bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych

Aktualność z dnia: 24.04.2019

BezpiecznyPrzejazd_podstawowa-jasne-tło-768x359W ramach kampanii społecznej Bezpieczny przejazd – „Szlaban na ryzyko!”, której Partnerem jest m.in. Poczta Polska, PKP znakuje przejścia i przejazdy kolejowe. Celem realizacji projektu jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa na terenach kolejowych oraz eliminacja potencjalnych zagrożeń spowodowanych niewłaściwym zachowaniem kierowców lub sytuacją losową.

Najczęstszą przyczyną większości wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych jest zignorowanie przepisów o ruchu drogowym i próba pokonania przejazdu przed zbliżającym się pociągiem mimo znaków „STOP” i sygnalizacji ostrzegawczej, omijanie zamkniętych półrogatek, a nawet przejeżdżanie pod zamykającymi się szlabanami. Inna grupa zdarzeń wpływająca na bezpieczeństwo kierowców, pasażerów, opóźnienia pociągów i  utrudnienia w ruchu kolejowym to niszczenia urządzeń na torach, które odpowiadają właśnie za bezpieczeństwo.

We wszystkich przypadkach – wypadków, kolizji i dewastacji – ważna jest wiedza dotycząca lokalizacji miejsca zdarzenia, niezbędna do zgłoszenia zdarzenia pod nr alarmowy 112, wezwania pogotowia ratunkowego, policji, czy poinformowania dyspozytora PKP. Służą temu naklejki, którymi PKP sukcesywnie znakuje wszystkie własne przejazdy kolejowo-drogowe. Znajdują się na nich m.in. indywidualne  numery identyfikacyjne przejazdów oraz numer telefonu alarmowego, który w sytuacji stresowej łatwo zapomnieć.

Żółte naklejki, które mają wpływać także na zmniejszenie liczby wypadków i skuteczne usuwanie ich skutków,  to kolejna inicjatywa prowadzona przez PKP w ramach trwającej już kilkanaście lat kampanii społecznej „Bezpieczny przejazd”. W jej ramach realizowany jest szereg działań skierowanych do kierowców, instruktorów nauki jazdy i pieszych (dzieci, młodzieży i dorosłych), w tym szkolenia, seminaria, symulacje wypadków, konkursy, happeningi, prelekcje dla dzieci, patrole Straży Ochrony Kolei w terenie, akcje prewencyjno-informacyjne na przejazdach kolejowo-drogowych i tzw. „dzikich przejściach”. Dystrybuowane są także materiały informacyjne i prowadzona jest kampania w mediach. W działaniach komunikacyjnych, promujących akcję i podnoszących świadomość Polaków w zakresie bezpieczeństwa na terenach kolejowych uczestniczy także Poczta Polska.

Więcej informacji dostępnych jest na stronie www.bezpieczny-przejazd.pl oraz w mediach społecznościowych: #SzlabanNaRyzyko oraz #ŻółtaNaklejkaPLK.