Strona główna » Poczta Polska wspiera bezpieczeństwo na przejazdach kolejowych < powrót

Poczta Polska wspiera bezpieczeństwo na przejazdach kolejowych

Aktualność z dnia: 14.12.2018

BezpiecznyPrzejazd_podstawowa - jasne tłoW ramach kampanii społecznej Bezpieczny przejazd – „Szlaban na ryzyko!”, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. znakuje przejazdy kolejowo-drogowe naklejkami ułatwiającymi ich lokalizację i wezwanie pomocy. Partnerem kampanii, od 2016 roku,  jest Poczta Polska.

W Polsce jest około 14 tys. przejazdów kolejowo-drogowych, na których tylko w ubiegłym roku  średnio co 42 godziny dochodziło do wypadku lub kolizji, a średnio co 8 dni ginął człowiek. Najczęściej przyczyną wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych są zachowania kierowców – brawura, nieodpowiedzialne zachowanie, rażące ignorowanie przepisów kodeksu drogowego oraz  niestosowaniem się do sygnałów zabraniających wjazdu na przejazd. Inna grupa zdarzeń wpływająca na bezpieczeństwo kierowców, pasażerów, opóźnienia pociągów i  utrudnienia w ruchu kolejowym to niszczenia urządzeń na torach, które odpowiadają właśnie za bezpieczeństwo.

We wszystkich przypadkach – wypadków, kolizji i dewastacji – ważna jest wiedza dotycząca lokalizacji miejsca zdarzenia, niezbędna do zgłoszenia zdarzenia pod nr alarmowy 112, wezwania pogotowia ratunkowego, policji, czy poinformowania dyspozytora PKP. Służą temu naklejki, którymi PKP sukcesywnie znakuje wszystkie własne przejazdy kolejowo-drogowe. Znajdują się na nich m.in. indywidualne  numery identyfikacyjne przejazdów oraz numer telefonu alarmowego, który w sytuacji stresowej łatwo zapomnieć. Łącznie na przejazdach i przejściach pojawi się ponad 28 tys. naklejek, wykonanych z trudnozrywalnej, odblaskowej, żółtej folii samoprzylepnej. Baza PKP integrowana jest z systemem wykorzystywanym przez operatora numeru alarmowego 112.

Żółte naklejki, które mają wpływać także na zmniejszenie liczby wypadków i skuteczne usuwanie ich skutków,  to kolejna inicjatywa prowadzona przez PKP w ramach trwającej już kilkanaście lat kampanii społecznej „Bezpieczny przejazd”. W jej ramach realizowany jest szereg działań skierowanych do kierowców, instruktorów nauki jazdy i pieszych (dzieci, młodzieży i dorosłych), w tym szkolenia, seminaria, symulacje wypadków, konkursy, happeningi, prelekcje dla dzieci, patrole Straży Ochrony Kolei w terenie, akcje prewencyjno-informacyjne na przejazdach kolejowo-drogowych i tzw. „dzikich przejściach”. Dystrybuowane są także materiały informacyjne i prowadzona jest kampania w mediach. W działaniach komunikacyjnych, promujących akcję i podnoszących świadomość Polaków w zakresie bezpieczeństwa na terenach kolejowych, od dwóch lat uczestniczy także Poczta Polska – partner akcji.

Więcej informacji dostępnych jest na stronie www.bezpieczny-przejazd.pl oraz w mediach społecznościowych: #SzlabanNaRyzyko oraz #ŻółtaNaklejkaPLK.

BP_ZoltaNaklejkaPLK_infografika_poglad