Strona główna » Notujemy dynamikę sprzedaży produktów w swoich placówkach < powrót

Notujemy dynamikę sprzedaży produktów w swoich placówkach

Aktualność z dnia: 10.08.2022

Handel w placówkach pocztowych to jeden z istotnych obszarów działalności Poczty Polskiej. W ofercie sprzedażowej w urzędach i filiach Spółki, znajdują się m.in. artykuły piśmiennicze i biurowe, towary okolicznościowe, tzw. towary impulsowe, gry i zabawki, wydawnictwa książkowe oraz produkty sezonowe. Oferowane w placówkach pocztowych produkty cieszą się dużą i rosnącą popularnością, nie tylko tam gdzie sklepów i punktów handlowo-usługowych jest niewiele.

W ubiegłym roku klienci zakupili w placówkach pocztowych produkty za prawie 350 mln zł. Dane za pierwsze półrocze br.  wskazują, że w roku 2022  Spółka osiągnie dodatnią dynamikę w zakresie sprzedaży towarów.

Pozytywne wyniki to efekt ewaluacji oferty oraz dostosowania asortymentu do preferencji Klientów. Porównując rok do roku, jedną z największych dynamik sprzedaży – ok. 140% – Spółka zanotowała w zakresie sprzedaży towarów okolicznościowych. Do tej grupy asortymentowej zaliczane są np. akcesoria i towary osobiste (m.in. portfele, torebki), artykuły regionalne, pamiątki, dekoracje. 

Ok. 120% dynamikę sprzedaży Poczta Polska odnotowała w kategorii artykuły piśmiennicze i biurowe oraz towary impulsowe. Do drugiej grupy zaliczają się m.in. napoje i słodycze, herbaty, kosmetyki i baterie. Wzrosty sprzedaży Spółka ma także w takich kategoriach jak książki, kartki widokowe i gospodarstwo domowe.

W asortymencie placówek pocztowych prócz stałych kategorii produktowych dostępne są także artykuły sezonowe. W tym roku są to m.in. mapy, przewodniki, widokówki, magnesy regionalne, okulary słoneczne, plażowe zestawy zabawek czy preparaty odstraszające komary. Artykuły te dostępne są m.in. w miejscowościach turystycznych.

Handel w placówkach pocztowych to jeden z obszarów działania Poczty Polskiej o długiej tradycji. Historycznie sprzedawane były tutaj bardzo różne artykuły. Zawsze były to m.in. produkty pierwszej potrzeby oraz produkty okolicznościowe i sezonowe. Poczta Polska nie jest tutaj żadnym wyjątkiem. Dodatkowy asortyment – nie tylko ten związany ze świadczeniem usług pocztowych – sprzedawany jest w placówkach pocztowych w wielu krajach.

Aktualnie towary w placówkach pocztowych najczęściej kupowane są przez osoby, które mieszkają w mniejszych miejscowościach, nie kupują on-line lub przed zakupem chcą obejrzeć dany produkt. Do palcówek pocztowych przychodzą także ludzie, którzy lubią kupować w małych punktach, blisko domu i wspierają polski biznes.

Warto podkreślić, że począwszy od 2017 roku działalność handlowa w Poczcie Polskiej została uporządkowana i zcentralizowana. Wycofano wówczas blisko dwa tysiące słabo sprzedających się pozycji. Dzięki wprowadzeniu ewaluacji, profesjonalnego projektowania oferty i ograniczeniu asortymentu do produktów, które cieszą się zainteresowaniem Klientów, Poczta odnotowuje zyski ze sprzedaży w placówkach. Jest to istotne wsparcie w utrzymaniu sieci urzędów i filii pocztowych.

Warto przypomnieć, że Spółka zobligowana jest przepisami prawa do posiadania placówek na terenie całego kraju, niezależnie od ich rentowności. W związku ze spadającym z roku na rok wolumenem przesyłek listowych, które były dotychczas głównym źródłem dochodu dla Poczty Polskiej, blisko 80% urzędów i filii pocztowych generuje straty. Sprzedaż asortymentu jest jednym z kluczowych czynników, które ograniczają negatywne następstwa finansowe utrzymywania nierentownej sieci placówek.

Aktualnie Poczta Polska systematycznie poszerza i modyfikuje asortyment w placówkach pocztowych. Oferta handlowa zależna jest od lokalizacji, wielkości placówki, regionu, potrzeb klientów i pory roku.