Strona główna » Sejm przyjął ustawę o doręczeniach elektronicznych < powrót

Sejm przyjął ustawę o doręczeniach elektronicznych

Aktualność z dnia: 20.11.2020
Share on Facebook

software_houseSejm przyjął ustawę o doręczeniach elektronicznych. Teraz dokument czeka jeszcze na podpis Prezydenta RP. Przyjęcie nowych rozwiązań oznacza, że komunikacja Państwo-Obywatel wejdzie w nową, cyfrową erę. Każdy obywatel już od 1 października 2021 roku będzie mógł skorzystać z wygodnej usługi e-doręczeń, świadczonej przez Pocztę Polską. Oznacza to, że zamiast tradycyjnego papierowego listu urzędowego, pismo zostanie przesłane w formie elektronicznej na indywidualną skrzynkę do doręczeń elektronicznych, o którą dbać będzie Poczta Polska.

Przyjęta przez Sejm ustawa zakłada, że to każdy z nas będzie mógł zdecydować, czy będzie chciał otrzymywać urzędowe pisma w dotychczasowej formie, czy też będzie je odbierać w swoim komputerze, laptopie czy smartfonie. Usługa e-doręczenia będzie nie tylko dobrowolna, ale też bezpłatna dla obywateli. Co ważne, e-doręczenie będzie prawnie równe z wysłaniem tradycyjnego listu poleconego za potwierdzeniem odbioru lub doręczeniem osobistym.

Poczta Polska będzie realizować usługi e-doręczenia z zachowaniem najwyższych standardów cyberbezpieczeństwa, w oparciu o wymagania wynikające z przepisów europejskich – Rozporządzenia eIDAS, norm ETSI. Będzie to gwarancją dla uczestników procesu, że Spółka jako zaufana strona trzecia, nie ma dostępu do korespondencji przekazywanej w ramach e-doręczeń. E-doręczenie znacząco różni się od zwykłego e-maila. Poczta Polska będzie zobowiązana do zapewnienia integralności korespondencji. Oznacza to, że przesyłka wysłana przez nadawcę nie może być naruszona i zmieniona aż do czasu odbioru jej przez adresata. Ponadto usługa e-doręczenia zapewnia jednoznaczną identyfikację nadawcy i odbiory, co również różni ją od zwykłej wiadomości mailowej. Spełnienie norm europejskich będzie potwierdzał zewnętrzny audytor niezależny od Poczty Polskiej.

Spółka będzie miała szczególną rolę do odegrania w przypadku świadczenia usług dla osób, które albo nie będą chciały otrzymywać korespondencji na skrzynkę do doręczeń elektronicznych, albo też z różnych powodów nie mają dostępu do Internetu. W przypadku tej grupy obywateli Spółka będzie realizować usługę hybrydową, która jest swoistym pomostem między usługą doręczeń elektronicznych, a usługą doręczeń tradycyjnych. Ważnym elementem tego procesu jest jego bezpieczeństwo oraz automatyzacja. Wydruk całej puli przesyłek cyfrowych będzie automatyczny, podobnie jak ich zakopertowanie. Wykorzystane do tego celu będą specjalistyczne urządzenia w centrum wydruku, które jest wydzieloną strefą z ograniczonym dostępem. Gwarancją bezpieczeństwa jest między innymi spełnienie rygorystycznej normy ISO 27001.

Zgodnie z przyjętą przez Sejm ustawą, Poczta Polska będzie Wyznaczonym Operatorem Cyfrowym do 2025 roku. Po tym okresie operator wyznaczony zostanie wyłoniony w drodze konkursu. Ustawa o e-doręczeniach wchodzi w życie 1 lipca 2021, ale pierwsze nadania przesyłek elektronicznych przewidziane są od 1 października przyszłego roku. Administracja publiczna będzie stopniowo przechodzić na elektroniczne nadawanie korespondencji, np. sądy zaczną nadawać przesyłki elektroniczne dopiero od 2029 r.