Poczta bez barier
Każdy ma prawo do swobodnego korzystania z usług Poczty Polskiej. Dlatego każdego dnia pracujemy nad tym, by nasze placówki, serwisy internetowe i dokumenty udostępniane naszym klientom były coraz bardziej dostępne – bez barier i wyjątków oraz, by spełniały wymogi ustawy z dnia 26 kwietnia 2024 r. o zapewnianiu spełnienia wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze
.
Zmieniamy się, by być bliżej wszystkich
Na tej stronie znajdziesz informacje o tym, w jaki sposób dbamy o dostępność naszej oferty. Przedstawiamy tu rozwiązania ułatwiające korzystanie z niej osobom o różnych potrzebach – obejmujące udogodnienia architektoniczne, cyfrowe i organizacyjne.
Jak i gdzie możesz korzystać z naszych usług
Poczta Polska to sieć usług dostępnych dla każdego – w placówkach, w domu, online i w automatach paczkowych Pocztex. Wybierz sposób, który najbardziej Ci odpowiada:
Dostępność cyfrowa

W serwisie www.poczta-polska.pl umieszczamy informacje dotyczące świadczonych przez nas usług bankowości detalicznej. Chcemy jednak, by cała strona Poczty Polskiej była dostępna dla każdego. Obecnie częściowo spełnia ona wymagania dostępności cyfrowej. Zależy nam, aby nasza strona była wygodna w obsłudze dla wszystkich. Dlatego dbamy, by nasze treści były proste, czytelne i ułożone w logiczny sposób.
Rozwijając nasze usługi bankowości detalicznej, stosujemy kryteria dostępności takie, jak zrozumiałość, funkcjonalność, postrzegalność i kompatybilność.
szczegółyDostępność w placówkach pocztowych
stosujemy bezprogowe wejścia, podjazdy, windy i podnośniki,
zapewniamy urządzenia do przywołania obsługi, tam gdzie nie da się usunąć barier architektonicznych (np. w budynkach zabytkowych)
posiadamy stanowiska obsługi przeznaczone do obsługi osób z niepełnosprawnościami, oznaczone piktogramem
montujemy skrzynki nadawcze na wysokości umożliwiającej korzystanie osobom poruszającym się na wózkach
umożliwiamy dostęp z psem asystującym lub przewodnikiem
zapewniamy pierwszeństwo obsługi dla osób uprzywilejowanych (kobiety w ciąży, rodzice z dziećmi do lat 2, osoby z niepełnosprawnościami)
Usprawnienia w placówkach
Pracujemy nad usprawnieniami w placówkach, by były bardziej dostępne:
-
- przygotowujemy graficzne informacje o udogodnieniach w wybranych miejscach,
- prowadzimy prace w nowych i modernizowanych obiektach, by usuwać bariery architektoniczne.
Obsługa osób z niepełnosprawnościami w miejscu zamieszkania
Osoby z niepełnosprawnościami mogą, bez ponoszenia dodatkowych opłat, odbierać i nadawać przesyłki bez konieczności wizyty w placówce pocztowej. Osoby uprawnione – osoby niewidome oraz osoby z uszkodzeniem narządu ruchu (poruszające się na wózku) – mogą:
-
- otrzymywać przesyłki i przekazy pocztowe bezpośrednio w miejscu zamieszkania, z pominięciem skrzynki oddawczej,
- przekazywać listonoszowi prawidłowo opłacone przesyłki nierejestrowane do nadania.
W celu skorzystania z tej formy obsługi należy złożyć wniosek o obsługę osób z niepełnosprawnościami – w dowolnej placówce pocztowej lub bezpośrednio u listonosza.
Za naszym pośrednictwem można także wysłać paczkę, korzystając z możliwości zamówienia kuriera, który odbierze ją z miejsca zamieszkania. Zamówienia można dokonać szybko i prosto dzięki dedykowanemu formularzowi online
Dodatkowe usługi wspierające osoby ze specjalnymi potrzebami
Przesyłki dla osób z niepełnosprawnością wzroku

Poczta Polska wspiera osoby z niepełnosprawnością wzroku, oferując specjalną usługę „Przesyłka dla ociemniałych” – to przesyłka zawierająca korespondencję lub druki, utrwalone pismem wypukłym albo na nośniku dostosowanym do potrzeb osób niewidomych lub ociemniałych.
Ze specjalnej usługi bezpłatnie może korzystać nadawca, który jest :
- osobą niewidomą lub ociemniałą, a adresatem biblioteka lub organizacja osób niewidomych lub ociemniałych,
- biblioteką lub organizacją działającą na rzecz osób niewidomych lub ociemniałych, a adresatem osoba niewidoma lub ociemniała,
- osobą niewidomą lub ociemniałą lub jest adresatem przesyłki zawierającej wyłącznie materiały w piśmie wypukłym.
Automaty paczkowe Pocztex – dostępne dla każdego
Zależy nam, aby każdy mógł swobodnie korzystać z naszych usług i treści. Jeśli napotkasz utrudnienia, daj nam znać – wspólnie zadbamy o to, by dostępność była realna, a nie tylko formalna.
Jak możesz złożyć skargę na brak dostępności
Połączenia telefoniczne
(+48) 438 420 600
(opłata wg cennika operatora)
Infolinia czynna od poniedziałku do piątku
w godz. 8:00 – 20:00
listownie: Poczta Polska S.A., ul. Rodziny Hiszpańskich 8, 00-940 Warszawa
online: poprzez formularz na stronie ereklamacje.poczta-polska.pl
na adres do e-Doręczeń: AE:PL-45086-89053-HDRHR-23
osobiście: w dowolnej placówce pocztowej
Jak przygotować skargę
W skardze podaj:
- swoje imię i nazwisko,
- dane kontaktowe (adres, e-mail lub numer telefonu) oraz preferowany sposób kontaktu,
- opisz, na czym polega trudność i – jeśli to możliwe – wskaż, jak można ją usunąć, by umożliwić Ci skorzystanie z danej usługi bez kłopotu.
Skargę, która nie zawiera takich informacji, pozostawimy bez rozpatrzenia.
Na Twoje zgłoszenie odpowiemy możliwie jak najszybciej, nie później niż w ciągu 30 dni od jego otrzymania. Jeśli sprawa będzie wymagała więcej czasu, poinformujemy Cię o tym oraz podamy nowy termin odpowiedzi (nie dłuższy niż 60 dni).
Odpowiedź przekażemy na wskazany przez Ciebie adres i w wybranej przez Ciebie formie kontaktu.
Jeśli nie uznamy Twojej skargi, możesz złożyć do nas odwołanie. Skorzystaj z tych samych sposobów jak w przypadku złożenia skargi.