Poczta bez barier

Każdy ma prawo do swobodnego korzystania z usług Poczty Polskiej. Dlatego każdego dnia pracujemy nad tym, by nasze placówki, serwisy internetowe i dokumenty udostępniane naszym klientom były coraz bardziej dostępne – bez barier i wyjątków oraz, by spełniały wymogi ustawy z dnia 26 kwietnia 2024 r. o zapewnianiu spełnienia wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze

.

Zmieniamy się, by być bliżej wszystkich

Na tej stronie znajdziesz informacje o tym, w jaki sposób dbamy o dostępność naszej oferty. Przedstawiamy tu rozwiązania ułatwiające korzystanie z niej osobom o różnych potrzebach – obejmujące udogodnienia architektoniczne, cyfrowe i organizacyjne.

Jak i gdzie możesz korzystać z naszych usług

Poczta Polska to sieć usług dostępnych dla każdego – w placówkach, w domu, online i w automatach paczkowych Pocztex. Wybierz sposób, który najbardziej Ci odpowiada:

W placówce pocztowej

 

    • nadawanie i odbieranie przesyłek,
    • płatności i przekazy pieniężne,
    • usługi finansowe (np. bankowe i ubezpieczeniowe),
    • abonament RTV i inne opłaty publiczne,
    • zakup znaczków i materiałów pocztowych,
    • obsługa klientów z niepełnosprawnościami na wyznaczonych stanowiskach.

W domu – przez listonosza

    • odbiór przesyłek bez wychodzenia z domu,
    • przekazanie listów lub paczek listonoszowi,
    • złożenie wniosku o doręczanie przesyłek w miejscu zamieszkania,
    • zamówienie kuriera Pocztex po odbiór paczki.

Online – wygodnie i bez kolejek

Dostępność cyfrowa

fragment postaci, korzystającej z laptopa, a nad klawiaturą wyświetlone grafiki wirtualnych wizytówek

W serwisie www.poczta-polska.pl umieszczamy informacje dotyczące świadczonych przez nas usług bankowości detalicznej. Chcemy jednak, by cała strona Poczty Polskiej była dostępna dla każdego. Obecnie częściowo spełnia ona wymagania dostępności cyfrowej. Zależy nam, aby nasza strona była wygodna w obsłudze dla wszystkich. Dlatego dbamy, by nasze treści były proste, czytelne i ułożone w logiczny sposób.

Rozwijając nasze usługi bankowości detalicznej, stosujemy kryteria dostępności takie, jak zrozumiałość, funkcjonalność, postrzegalność i kompatybilność.

Co już działa:

    • prawidłowa kolejność odczytu treści,
    • poprawne wyświetlanie w orientacji pionowej i poziomej,
    • kontrast tekstu co najmniej 4,5:1,
    • obsługa klawiaturą (Tab, Enter, Esc),
    • tytuły stron opisujące ich cel,
    • spójna i logiczna nawigacja.

Piszemy w prostym językiem, żeby każdy mógł łatwo zrozumieć informacje na stronie.
Stosujemy m.in.:

    • krótkie akapity i jednoznaczne nagłówki,
    • proste słownictwo i wyjaśnienia trudnych pojęć,
    • konkretne instrukcje krok po kroku,
    • testy czytelności i przeglądy redakcyjne.

Naszym celem jest, aby serwis był w pełni dostępny, intuicyjny i przyjazny dla każdego użytkownika, niezależnie od jego umiejętności, sprzętu, którym dysponuje, czy sposobu korzystania z Internetu.

Obecnie planujemy lub prowadzimy działania, które mają na celu:

    • poprawę opisów alternatywnych dla zdjęć i grafik,
    • dostosowanie dokumentów  bankowości detalicznej do zasad dostępności i prostego języka,
    • zapewnienie lepszej widoczności elementów aktywnych (np. linków i przycisków),
    • ulepszenie obsługi serwisu przez osoby korzystające z czytników ekranu,
    • dalsze testy z udziałem użytkowników o różnych potrzebach,
    • bieżące szkolenie zespołów redakcyjnych w zakresie tworzenia dostępnych treści.

Nasze dokumenty dotyczące usług bankowości detalicznej są systematycznie dostosowywane do zasad prostego języka.

Dbając o jeszcze lepszą dostępność naszych usług dla wszystkich użytkowników, pracujemy nad uruchomieniem wersji angielskiej oraz ukraińskiej strony internetowej. Tłumaczenie treści będzie odbywać się automatycznie, co ułatwi korzystanie z serwisu osobom posługującym się różnymi językami.

Obecnie analizujemy przeniesienie wybranych serwisów oferujących usługi z zakresu bankowości detalicznej do nowego środowiska spełniającego zasady dostępności cyfrowej. Planowane są również działania modernizacyjne obejmujące wszystkie serwisy, które obecnie nie spełniają tych wymagań.

Dostępność w placówkach pocztowych

stosujemy bezprogowe wejścia, podjazdy, windy i podnośniki,

zapewniamy urządzenia do przywołania obsługi, tam gdzie nie da się usunąć barier architektonicznych (np. w budynkach zabytkowych)

posiadamy stanowiska obsługi przeznaczone do obsługi osób z niepełnosprawnościami, oznaczone piktogramem

 

montujemy skrzynki nadawcze na wysokości umożliwiającej korzystanie osobom poruszającym się na wózkach

umożliwiamy dostęp z psem asystującym lub przewodnikiem

 

zapewniamy pierwszeństwo obsługi dla osób uprzywilejowanych (kobiety w ciąży, rodzice z dziećmi do lat 2, osoby z niepełnosprawnościami)

Usprawnienia w placówkach

Pracujemy nad usprawnieniami w placówkach, by były bardziej dostępne:

    • przygotowujemy graficzne informacje o  udogodnieniach w wybranych miejscach,
    • prowadzimy prace w nowych i modernizowanych obiektach, by usuwać bariery architektoniczne.

Obsługa osób z niepełnosprawnościami w miejscu zamieszkania

Osoby z niepełnosprawnościami mogą, bez ponoszenia dodatkowych opłat, odbierać i nadawać przesyłki bez konieczności wizyty w placówce pocztowej. Osoby uprawnione – osoby niewidome oraz osoby z uszkodzeniem narządu ruchu (poruszające się na wózku) – mogą:

    • otrzymywać przesyłki i przekazy pocztowe bezpośrednio w miejscu zamieszkania, z pominięciem skrzynki oddawczej,
    • przekazywać listonoszowi prawidłowo opłacone przesyłki nierejestrowane do nadania.

W celu skorzystania z tej formy obsługi należy złożyć wniosek o obsługę osób z niepełnosprawnościami – w dowolnej placówce pocztowej lub bezpośrednio u listonosza.

Za naszym pośrednictwem można także wysłać paczkę, korzystając z możliwości zamówienia kuriera, który odbierze ją z miejsca zamieszkania. Zamówienia można dokonać szybko i prosto dzięki dedykowanemu formularzowi online


Dodatkowe usługi wspierające osoby ze specjalnymi potrzebami

Oferujemy usługi, które – choć nie są przeznaczone wyłącznie dla osób z niepełnosprawnościami – mogą ułatwić korzystanie z usług pocztowych osobom ze specjalnymi potrzebami, również bez konieczności wychodzenia z domu. Do takich usług należą:

Przesyłki dla osób z niepełnosprawnością wzroku

Przesyłki dla osób niewidomych i niedowidzących

Poczta Polska wspiera osoby z niepełnosprawnością wzroku, oferując specjalną usługę „Przesyłka dla ociemniałych”   – to przesyłka  zawierająca korespondencję lub druki, utrwalone  pismem wypukłym albo na nośniku dostosowanym do potrzeb osób niewidomych lub ociemniałych.

Ze specjalnej usługi bezpłatnie może korzystać nadawca, który jest :

  • osobą niewidomą lub ociemniałą, a adresatem biblioteka lub organizacja osób niewidomych lub ociemniałych,
  • biblioteką lub organizacją działającą na rzecz osób niewidomych lub ociemniałych, a adresatem osoba niewidoma lub ociemniała,
  • osobą niewidomą lub ociemniałą lub jest adresatem przesyłki zawierającej wyłącznie materiały w piśmie wypukłym.

Automaty paczkowe Pocztex – dostępne dla każdego

Automaty paczkowe Pocztex zostały zaprojektowane tak, by mogły z nich korzystać osoby poruszające się na wózkach, słabowidzące oraz starsze.

Dostosowania obejmują:

    • odpowiednia wysokość skrytek,
    • kontrastowe oznaczenia paneli,
    • duże, czytelne przyciski i czcionki,
    • komunikaty głosowe i ekranowe,
    • dobre oświetlenie.

Zależy nam, aby każdy mógł swobodnie korzystać z naszych usług i treści. Jeśli napotkasz utrudnienia, daj nam znać – wspólnie zadbamy o to, by dostępność była realna, a nie tylko formalna.

Jak możesz złożyć skargę na brak dostępności


Połączenia telefoniczne

słuchawka telefonu

(+48) 438 420 600

(opłata wg cennika operatora)

Infolinia czynna od poniedziałku do piątku
w godz. 8:00 – 20:00

listownie: Poczta Polska S.A., ul. Rodziny Hiszpańskich 8, 00-940 Warszawa

online: poprzez formularz na stronie ereklamacje.poczta-polska.pl

na adres do e-Doręczeń: AE:PL-45086-89053-HDRHR-23

osobiście: w dowolnej placówce pocztowej


Jak przygotować skargę

W skardze podaj:

  • swoje imię i nazwisko,
  • dane kontaktowe (adres, e-mail lub numer telefonu) oraz preferowany sposób kontaktu,
  • opisz, na czym polega trudność i – jeśli to możliwe – wskaż, jak można ją usunąć, by umożliwić Ci skorzystanie z danej usługi bez kłopotu.

Skargę, która nie zawiera takich informacji, pozostawimy bez rozpatrzenia.

Na Twoje zgłoszenie odpowiemy możliwie jak najszybciej, nie później niż w ciągu 30 dni od jego otrzymania. Jeśli sprawa będzie wymagała więcej czasu, poinformujemy Cię o tym oraz podamy nowy termin odpowiedzi (nie dłuższy niż 60 dni).

Odpowiedź przekażemy na wskazany przez Ciebie adres i w wybranej przez Ciebie formie kontaktu.

Jeśli nie uznamy Twojej skargi, możesz złożyć do nas odwołanie. Skorzystaj z tych samych sposobów jak w przypadku złożenia skargi.