Strona główna » Informacje dla klientów, którzy są adresatami przesyłek z krajów spoza UE < powrót

Informacje dla klientów, którzy są adresatami przesyłek z krajów spoza UE

Aktualność z dnia: 19.08.2021

Od 1 lipca br. weszła w życie nowelizacja ustawy o VAT, wdrażająca w Polsce tzw. pakiet VAT dla e-commerce. W konsekwencji tego na Spółkę zostały nałożone nowe obowiązki celno-podatkowe. Poczta Polska stała się podmiotem dokonującym zgłoszeń celnych, działającym we własnym imieniu na rzecz odbiorcy przesyłki, czyli jako tzw. przedstawiciel pośredni.

W ramach nowych przepisów operator pocztowy, po pojawieniu się przesyłki o zadeklarowanej wartości do 150 euro w Polsce, zgłasza ją organom celnym, działając w imieniu odbiorcy. Proces odprawy, za którą odpowiada Krajowa Administracja Skarbowa, skutkuje naliczeniem przez KAS należności celno-podatkowych. Dopiero po otrzymaniu informacji od pracowników służby celnej o kwocie, jaką odbiorca ma zapłacić za przesyłki, Poczta Polska może przystąpić do doręczenia. Od adresata pobierane są wówczas należności naliczone przez KAS oraz opłata pocztowa za dokonanie zgłoszenia celnego w jego imieniu w stałej wysokości 8,50 zł. Zwieńczeniem procesu jest wygenerowanie komunikatu poświadczonego zgłoszenia celnego, który można pobrać ze strony emonitoring.poczta-polska.pl

Należy zaznaczyć, że Poczta Polska, zgodnie z obowiązującym prawem, nie może wydać do doręczenia przesyłki, która nie przeszła kompletnej procedury.

Specjalnie na potrzeby realizacji nowych unijnych przepisów powstał system do składania Zgłoszeń Celnych Przywozowych Pocztowych (ZCPP), który komunikuje się z Platformą Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych

Klienci, którzy pragną dowiedzieć się więcej o zmianach wprowadzonych od 1 lipca br., mogą znaleźć najczęściej pojawiające się pytania wraz z odpowiedziami na stronie internetowej Spółki w zakładce Pakiet VAT dla e-Commerce. Poczta Polska przypomina także, że wszelkich informacji w zakresie obsługi przesyłek z krajów spoza UE można uzyskać kontaktując się drogą mailową na adres kontakt@poczta-polska.pl lub dzwoniąc na infolinię: 801 333 444 z telefonów stacjonarnych (opłata wg cennika operatora), (+48) 438 420 600 z telefonów komórkowych oraz z telefonów stacjonarnych krajowych i zagranicznych (opłata wg cennika operatora).

Przypominamy, że prawidłowo wypełniona deklaracja celna pozwala skrócić czas obsługi przesyłki. W miarę możliwości prosimy o zwrócenie uwagi nadawców na to, aby zawierali w deklaracji celnej wszystkie wymagane dane. W przypadku wątpliwości co do zawartości przesyłki, kontrola celników znacznie wydłuży czas oczekiwania na przesyłkę.