Strona główna » Pakiet VAT dla e-commerce < powrót

Pakiet VAT dla e-commerce

Share on Facebook

Od 1 lipca br., na terenie całej Unii Europejskiej (UE), w życie wchodzą nowe regulacje celno-podatkowe. Szczególnie istotną zmianą, z punktu widzenia konsumenta, jest zniesienie progu 22 euro, poniżej którego aktualnie – w większości krajów UE – przesyłki pocztowe, zawierające towary kupione w krajach trzecich, są zwolnione z podatku VAT. Nowe przepisy mają ograniczyć skalę nierównej konkurencji, jaką dla europejskich przedsiębiorców stanowią obecnie operatorzy handlu elektronicznego z krajów spoza UE, dostarczający towary na rynki krajów członkowskich w znacznej mierze bez opłacenia cła i podatku VAT.

Wejście w życie nowych regulacji nakłada jednocześnie nowe obowiązki celno-podatkowe na operatorów pocztowych w krajach UE. Od lipca zaczną oni, w tym również Poczta Polska, odprawiać przesyłki zwolnione od cła do wysokości 150 euro, ale podlegające podatkowi VAT na zmienionych zasadach. W Polsce takie przesyłki pocztowe będą zgłaszane organom celnym przez Pocztę do systemu AIS/e-commerce. Zmiany wprowadzane w Polsce będą odnosiły się także do przesyłek o wyższej wartości. Od 1 lipca 2021 r. Poczta Polska będzie zgłaszała elektronicznie do systemu AIS/e-commerce także przesyłki o wartości 150-1000 euro, podlegające nie tylko podatkowi VAT, ale także należnościom celnym.

Poczta Polska oferuje odbiorcom przesyłek kompleksową usługę związaną z odprawą celno-podatkową towarów. Najprostszy wariant nie będzie wymagać od odbiorcy żadnych działań. To Poczta wykona wszystkie niezbędne czynności – pobierze przy doręczeniu przesyłki należności celno-podatkowe w wysokości naliczonej przez Krajową Administrację Skarbową oraz opłatę pocztową za dokonanie zgłoszenia celnego.

Nowe przepisy zmieniają rolę Poczty Polskiej w procesach celnych. Obecnie Spółka jest podmiotem przedstawiającym przesyłki organom celnym. Od 1 lipca br. stanie się podmiotem dokonującym zgłoszeń celnych, działającym we własnym imieniu na rzecz odbiorcy przesyłki, czyli jako tzw. przedstawiciel pośredni. Natomiast od 2 sierpnia br. Poczta będzie także zobowiązana do przekazywania informacji o przesyłkach preawizowanych przez nadawców do unijnego systemu celnego ICS2, dokonującego analizy ruchu towarowego pod kątem bezpieczeństwa. Dopiero pozytywna decyzja tego systemu pozwala załadować przesyłkę na pokład samolotu w kraju jej nadania.

Zasady wykonywania przez Pocztę Polską zgłoszeń celnych w imporcie

 

FAQ – Najczęściej zadawane pytania

1. Czy dokonywanie zgłoszeń celnych przesyłek na nowych zasadach jest inicjatywą Poczty?

Nie. Poczta Polska wykonuje jedynie nowe przepisy Unii Europejskiej, związane przede wszystkim z wdrożeniem z dniem 1 lipca 2021 r. pakietu VAT e-commerce. Obecnie w większości krajów Unii Europejskiej obowiązuje zwolnienie z podatku VAT dla przesyłek o wartości do 22 euro, jednak zwolnienie to wygasa 30 czerwca 2021 r. Celem nowych regulacji jest ograniczenie skali nierównej konkurencji wobec europejskiego sektora handlu elektronicznego ze strony jego odpowiednika spoza terytorium UE, który eksportuje do Europy znaczące ilości towarów nie płacąc podatku VAT ani cła.

2. Czy dokonywanie zgłoszeń celnych przesyłek na nowych zasadach obowiązuje tylko w Polsce?

Nie. Nowe zasady obowiązują we wszystkich krajach Unii Europejskiej.

3. Jaki jest termin stosowania nowych przepisów wobec przesyłek z towarami z krajów trzecich? Czy przesyłka nadana przed 1 lipca 2021 r. będzie traktowana zgodnie z dotychczasowymi przepisami ?

Przepisy unijne i polskie nie przewidują okresu przejściowego dla przesyłek nadanych przed wejściem nowych przepisów w życie. Oznacza to, że nowym procedurom celnym będą podlegały przesyłki zgłoszone przez Pocztę Polską organom celnym od 1 lipca 2021 r., czyli również przesyłki pocztowe nadane przed tą datą.

4. Czy nowe procedury dotyczą przesyłek spoza krajów UE, czy też nadawanych w krajach Unii Europejskiej?

Nowe procedury dotyczą przede wszystkim przesyłek z towarami nadawanych w krajach poza Unią Europejską. Mogą jednak dotyczyć także przesyłek nadawanych w krajach Unii Europejskiej, jeżeli w takich przesyłkach znajdują się towary pochodzące z krajów trzecich, które nie zostały odprawione celnie przed ich przybyciem do Polski.

5. Czy nowe procedury dotyczą przesyłek listowych?

Nowe procedury dotyczą wszystkich przesyłek zawierających towary pochodzące z krajów trzecich, w tym przesyłek listowych. Przesyłki listowe, zawierające jedynie dokumenty lub korespondencję, pozostają wolne od opłat celnych i podatkowych.

6. Czy nowe procedury dotyczą wyłącznie towarów zamawianych w sklepach internetowych, czy także przesyłek wysyłanych przez osobę fizyczną do osoby fizycznej?

Nowe procedury dotyczą wszystkich przesyłek zawierających towary pochodzące z krajów trzecich. Przesyłki wysyłane przez osobę fizyczną do osoby fizycznej nie są obciążone należnościami, jeżeli mają charakter okazjonalny oraz zawierają towary stanowiące prezent, pod warunkiem, że:

  • wartość towarów nie przekracza kwoty 45 euro,
  • przesyłka nie zawiera towarów akcyzowych, np. alkoholu, perfum, wyrobów tytoniowych w ilościach przekraczających dozwolone przepisami.

7. Czy wszystkie przesyłki zawierające towary są traktowane tak samo?

Zależy to od wartości i zawartości przesyłki. Ogólnie rzecz biorąc, przesyłki o wartości od zera do 150 euro podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, jednak są zwolnione z opłat celnych. Przesyłki o wartości powyżej 150 do 1000 euro podlegają zarówno podatkowi VAT, jak i opłatom celnym. Poczta nie dokonuje zgłoszeń celnych przesyłek o wartości powyżej 1000 euro – podlegają one samodzielnemu zgłoszeniu przez adresata lub wyznaczonego przez niego agenta celnego.

Nowej procedurze zgłoszenia celnego stosowanej przez Pocztę nie podlegają także przesyłki zawierające towary objęte podatkiem akcyzowym (z wyjątkiem prezentów, w ilościach określonych przepisami, o wartości do 45 euro wysyłanych okazjonalnie przez osobę fizyczną do osoby fizycznej) – w przypadku tych przesyłek konieczne jest samodzielne dokonanie zgłoszenia celnego przez adresata lub wyznaczonego przez niego agenta celnego.

8. Jaka wartość stanowi podstawę naliczenia należności celnych i podatkowych?

Podstawę naliczenia należności celnych i podatkowych stanowi tak zwana wartość celna przesyłki. W typowym przypadku składają się na nią wartość towarów w przesyłce, podwyższona o koszt transportu do kraju przeznaczenia i ewentualnie koszty ubezpieczenia. Szczegółowe informacje na ten temat można znaleźć pod adresem: https://puesc.gov.pl/de/web/puesc/ais.

9. W jaki sposób Poczta określa wysokość należności celnych i podatkowych?

Poczta nie określa wysokości należności celnych i podatkowych. Poczta dokonuje zgłoszenia celnego, które obejmuje m.in. informację o zawartości przesyłki. Na podstawie zgłoszenia celnego Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) określa wysokość należności celnych i podatkowych, a następnie przekazuje tę informację Poczcie. Poczta zobowiązana jest pobrać określone przez KAS należności od adresata przesyłki przy jej doręczeniu i przekazać pobrane kwoty na rachunek KAS.

10. Czy Poczta dokona zgłoszenia celnego wszystkich przesyłek, bez względu na ich wartość i rodzaj znajdujących się w nich towarów?

Poczta dokona zgłoszenia celnego przesyłek o wartości do 1000 euro, których adresaci udzielili jej pełnomocnictwa do tej czynności. W odniesieniu do przesyłek o wartości do 150 euro Poczta na mocy przepisów dysponuje pełnomocnictwem domyślnym, z którego zastosowania adresat przesyłki może jednak zrezygnować, składając odpowiednie oświadczenie w placówce pocztowej. W odniesieniu do przesyłek o wartości powyżej 150 a 1000 euro adresat musi udzielić Poczcie pełnomocnictwa do działania w charakterze przedstawiciela pośredniego, składając je w placówce pocztowej.

Przesyłki o wartości powyżej 1000 euro podlegają zgłoszeniu dokonywanemu bezpośrednio przez adresata przesyłki lub wyznaczonego przez niego agenta celnego.

Nowej procedurze zgłoszenia celnego nie podlegają także przesyłki zawierające towary objęte podatkiem akcyzowym (z wyjątkiem prezentów, w ilościach określonych przepisami, o wartości do 45 euro wysyłanych okazjonalnie od osoby fizycznej do osoby fizycznej) – w przypadku tych przesyłek konieczne jest samodzielne dokonanie zgłoszenia celnego przez adresata przesyłki lub wyznaczonego przez niego agenta celnego.

11. W jaki sposób udzielam Poczcie Polskiej pełnomocnictwa ?

Pełnomocnictwa można udzielić Poczcie Polskiej w urzędach pocztowych lub w ich filiach (nie jest to obecnie możliwe w agencjach pocztowych) poprzez zlecenie ustne. Osoba fizyczna musi przy tym okazać dowód tożsamości, a osoba prawna dostarczyć numery NIP, EORI i REGON, zaś podpis w jej imieniu musi być złożony zgodnie ze sposobem reprezentacji w Krajowym Rejestrze Sądowym. Pracownik Poczty wprowadza dostarczone dane do systemu i drukuje egzemplarz pełnomocnictwa, na którym klient składa podpis.

12. Czy Pracownicy Poczty dokonują kontroli zawartości przesyłek?

Prawo kontroli zawartości przesyłek przysługuje jedynie funkcjonariuszom celnym. Pracownicy Poczty dokonują jedynie zgłoszenia celnego przesyłki na podstawie deklaracji celnej dostarczonej przez nadawcę. W przypadkach, w których wielkość, waga lub inne cechy przesyłki budzą wątpliwość co do prawdziwości informacji zawartych w wypełnionej przez nadawcę deklaracji celnej, przesyłka może zostać przekazana do kontroli przeprowadzanej przez celnika w obecności pracownika Poczty.

Niezależnie od tego, funkcjonariusze celni mogą wytypować przesyłkę do kontroli z własnej inicjatywy.

13. Co muszę zrobić, by Poczta mogła dokonać zgłoszenia celnego w moim imieniu?

Aby dokonać zgłoszenia celnego przesyłki w imieniu adresata, Poczta musi dysponować pełnomocnictwem do wykonania tej czynności. W odniesieniu do przesyłek o wartości do 150 euro, Poczta dysponuje pełnomocnictwem o charakterze ustawowym. Innymi słowy, odbiorca przesyłki o wartości do 150 euro nie musi podejmować żadnych czynności, by Poczta dokonała w jego imieniu zgłoszenia celnego. Jeśli adresat przesyłki o wartości do 150 euro pragnie dokonać zgłoszenia celnego samodzielnie lub wskazać agenta celnego, powinien złożyć w placówce pocztowej oświadczenie o rezygnacji z zastosowania pełnomocnictwa domyślnego. W przeciwnym razie, Poczta dokona zgłoszenia celnego jego przesyłki.

Adresat przesyłki o wartości powyżej 150 do 1000 euro musi udzielić Poczcie pełnomocnictwa do dokonania zgłoszenia celnego. Jeśli Poczta otrzyma przesyłkę adresowaną do osoby fizycznej lub prawnej, która nie udzieliła uprzednio pełnomocnictwa, powiadomi adresata listownie o konieczności jego udzielenia w urzędzie pocztowym lub jego filii (jednak nie w agencji pocztowej) i dokona zgłoszenia dopiero po otrzymaniu pełnomocnictwa.

Udzielane Poczcie pełnomocnictwa mogą nosić charakter jednorazowy (do zgłoszenia konkretnej przesyłki), terminowy lub stały. Osoby otrzymujące regularnie przesyłki z towarami spoza Unii Europejskiej zachęcamy do udzielenia pełnomocnictwa stałego. Pełnomocnictwa najlepiej udzielić jeszcze przed złożeniem zamówienia, a najpóźniej przed nadejściem przesyłki do Polski; dostępność pełnomocnictwa zasadniczo przyspieszy dostarczenie przesyłki.

14. Czy mogę dokonać zgłoszenia celnego samodzielnie lub wskazać agenta celnego?

W przypadku przesyłek o wartości powyżej 1000 euro lub przesyłek zawierających towary akcyzowe, samodzielne zgłoszenie celne lub przez wskazanego agenta celnego będzie konieczne – Poczta nie świadczy obecnie usługi zgłoszenia celnego dla takich przesyłek.

W odniesieniu do przesyłek o wartości do 150 euro, samodzielne dokonanie zgłoszenia celnego lub skorzystanie z usług agenta celnego wymaga uprzedniego złożenia przez adresata oświadczenia o rezygnacji z zastosowania pełnomocnictwa domyślnego.

W przypadku przesyłek o wartości powyżej 150 do 1000 euro, adresat dokonuje zgłoszenia samodzielnie lub poprzez agenta celnego, o ile nie udzielił uprzednio Poczcie pełnomocnictwa do tej czynności.

Po otrzymaniu z Krajowej Administracji Skarbowej potwierdzenia dokonania przez adresata lub wskazanego przez niego agenta celnego zgłoszenia przesyłki oraz uiszczenia związanych z nią należności, Poczta doręczy przesyłkę.

15. Dokonując zakupu towarów z krajów trzecich przez Internet otrzymałem informację o pobraniu podatku VAT w chwili zakupu. W jaki sposób wpłynie to na formalności realizowane w kraju?

Unia Europejska skonstruowała mechanizm pozwalający sklepom internetowym i platformom sprzedaży pobierać podatek VAT od towarów pochodzących z krajów trzecich w chwili zakupu (tzw. mechanizm IOSS – Import One Stop Shop, czyli punkt kompleksowej obsługi importu). Użycie tego mechanizmu nie jest obowiązkowe; przedsiębiorcy i operatorzy handlu elektronicznego samodzielnie podejmują decyzję o jego wykorzystaniu (klient nie może wymagać od sprzedającego zastosowania tego mechanizmu).

Jeśli sprzedawca, u którego zamawiają Państwo towary, korzysta z mechanizmu IOSS, powinni Państwo zostać poinformowani w chwili zakupu o pobraniu podatku VAT w cenie towaru. Kiedy przesyłka z takim towarem trafi do Polski, do Poczty powinna nadejść pochodząca od nadawcy informacja, że należny podatek VAT został już opłacony i Poczta nie pobierze go powtórnie. Przesyłka objęta mechanizmem IOSS, tak jak pozostałe przesyłki zawierające towary, podlega zgłoszeniu celnemu, dlatego Poczta pobierze opłatę pocztową za dokonanie zgłoszenia celnego dla takiej przesyłki.

16. Co składa się na kwotę, którą będę musiał zapłacić w chwili odbioru przesyłki zgłoszonej przez Pocztę Polską?

Zależy to od wartości przesyłki.

Dla przesyłek o wartości do 150 euro na tę kwotę składają się:

  • podatek VAT (z wyłączeniem zakupów dokonanych w ramach procedury IOSS),
  • opłata pocztowa za dokonanie zgłoszenia celnego.

Dla przesyłek o wartości powyżej 150 do 1000 euro:

  • podatek VAT,
  • opłaty celne,
  • opłata pocztowa za dokonanie zgłoszenia celnego.

Wyjątek stanowią wysyłane okazjonalnie w przesyłkach o wartości do 45 euro od osoby fizycznej do osoby fizycznej prezenty, pod warunkiem, że nie są to towary akcyzowe w ilościach przekraczających dozwolone przepisami.

W przypadku dokonywania zgłoszenia celnego przez adresata przesyłki samodzielnie lub przez wybranego przez niego agenta celnego, Poczta Polska pobierze opłatę za proces obsługi przesyłki nadesłanej z zagranicy przeznaczonej do dalszej procedury celnej realizowanej przez adresata.

17. Jak uiszczę należności za przesyłkę?

Dla przesyłek, dla których Poczta dokona zgłoszenia celnego, wszystkie należności związane z przesyłką zostaną pobrane w chwili jej doręczenia. Jeżeli przesyłkę doręczy listonosz lub kurier, okaże odbiorcy wykaz należności na ekranie urządzenia mobilnego i pobierze należność w gotówce (w przypadku niektórych doręczeń kurierskich istnieje możliwość płatności kartą). Przy odbiorze przesyłki w placówce pocztowej możliwe będzie uiszczenie należności gotówką lub kartą.

Uwaga! Poczta nie dokonuje obecnie poboru należności celno-podatkowych z wykorzystaniem kanałów elektronicznych! Jeżeli otrzymacie Państwo SMS lub email z wezwaniem do opłaty tych należności za pośrednictwem jakiejkolwiek strony internetowej, będzie to próba oszustwa i takiej płatności nie należy realizować!

18. W jaki sposób otrzymam potwierdzenie uiszczenia należności podatkowych i celnych?

Potwierdzenie uiszczenia należności podatkowych i celnych jest dokumentem wystawianym przez system informatyczny Krajowej Administracji Skarbowej po rozliczeniu należności przez operatora doręczającego przesyłkę. W związku z tym, Poczta nie ma możliwości udostępnienia potwierdzenia natychmiast, w chwili odbioru przesyłki.

Potwierdzenie w wersji elektronicznej będzie dostępne na stronie internetowej Poczty zwykle w ciągu kilku dni po doręczeniu przesyłki. Logowanie na stronie i odbiór elektronicznego potwierdzenia uiszczenia należności następuje na podstawie danych przesyłki, znanych wyłącznie odbiorcy. Dostępny na stronie dokument stanowi dla odbiorców prowadzących działalność gospodarczą zaświadczenie pozwalające wprowadzić towary zawarte w przesyłce do obrotu gospodarczego na terenie Unii Europejskiej.

19. Co się stanie, gdy odmówię uiszczenia należności?

W przypadku, gdy adresat odmówi uiszczenia ciążących na przesyłce należności celno-podatkowych, przesyłka zostanie zwrócona do nadawcy.

20. Jak nowe formalności wpłyną na czas doręczenia przesyłek?

Poczta dokłada wszelkich starań, by czas potrzebny na dokonanie odprawy celnej przesyłek nie wpłynął znacząco na czas ich doręczenia. Duża część operacji w procesie została zautomatyzowana. Największy wpływ na czas doręczenia przesyłek w nowym modelu odpraw mają okoliczności niezależne od Poczty, takie jak dostępność pełnomocnictwa do dokonania zgłoszenia oraz czas niezbędny na wydanie przez Krajową Administrację Skarbową decyzji o wymiarze należności oraz zwolnieniu przesyłki do doręczenia. Pełnomocnictwa najlepiej udzielić jeszcze przed złożeniem zamówienia, a najpóźniej przed nadejściem przesyłki do Polski.

Można spodziewać się pewnego wydłużenia czasu doręczenia w pierwszym okresie funkcjonowania nowych procedur, w którym Poczta nie będzie dysponować pełnomocnictwami adresatów przesyłek do dokonania zgłoszenia celnego. W miarę pozyskiwania takich pełnomocnictw od adresatów przesyłek, czas doręczenia przesyłek ulegnie skróceniu.

21. Otrzymałem SMS/email z informacją o konieczności uiszczenia należności związanych z przesyłką podlegającą odprawie celnej. Co powinienem zrobić?

Obecnie Poczta nie przekazuje informacji związanych z rozliczeniem należności celno-podatkowych za pośrednictwem komunikatów SMS lub poczty elektronicznej. Odebrana przez Państwa wiadomość stanowi próbę oszustwa – w żadnym wypadku nie należy wpłacać pieniędzy ani odpowiadać na taki SMS/email.

22. Otrzymałem SMS/email z informacją o konieczności zalogowania do portalu Poczty w związku z koniecznością podania dodatkowych danych umożliwiających dokonanie zgłoszenia celnego przesyłki. Co powinienem zrobić?

Obecnie Poczta nie przekazuje informacji związanych z dokonywaniem zgłoszeń celnych za pośrednictwem komunikatów SMS lub poczty elektronicznej. Odebrana przez Państwa wiadomość stanowi próbę oszustwa – w żadnym wypadku nie należy podawać danych ani odpowiadać na taki SMS/email.

Czytaj także:
Cennik opłat dodatkowych – obowiązuje od 1 lipca 2021

Masz dodatkowe pytania? Skontaktuj się z nami!
tel.(+48) 43 842 06 00, e-mail kontakt@poczta-polska.pl
Infolinia czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 – 20:00