Strona główna » O firmie » Polityka antykorupcyjna < powrót

Polityka antykorupcyjna

Celem Polityki antykorupcyjnej Poczty Polskiej S.A. jest zidentyfikowanie i maksymalne ograniczenie ryzyka korupcji w organizacji. Zawarte w niej zasady wdrożono, aby zapewnić, że działalność Spółki prowadzona będzie zgodnie z normami etycznymi i prawnymi, w tym w szczególności z przepisami dot. zapobiegania korupcji, a wszelkie decyzje podejmowane będą w sposób uczciwy, rzetelny, wiarygodny oraz bez przyjmowania i wręczania nielegalnych korzyści.

Na podstawie Polityki antykorupcyjnej Poczty Polskiej S.A, zapewniając jednocześnie, zgodność z Polską Normą PN-ISO 37001:2017-05 „Systemy zarządzania działaniami antykorupcyjnymi. Wymagania i wytyczne stosowania”, zbudowano i wdrożono w Spółce system zarządzania działaniami antykorupcyjnymi. Powyższe pozwoliło na uzyskanie w dniu 8 listopada 2022 r. Certyfikatu AB-10185/2022 potwierdzającego, że SZDA został ustanowiony, należycie wdrożony i stosowany zgodnie z obowiązującym standardem ISO 37001:2016 obejmującym „Usługi pocztowe, w tym o charakterze powszechnym. Usługi kurierskie i logistyczne.”

  • System ten to zbiór różnego rodzaju działań antykorupcyjnych, w ramach którego m.in.:
    • Budowana jest coraz większa świadomość antykorupcyjna wszystkich pracowników
    • Wdrożone i utrzymywane są kanały zgłoszeń o incydentach dot. korupcji i naruszeń polityki antykorupcyjnej
    • Zapewniana jest anonimowość lub poufność, a także ochrona przed działaniami odwetowymi osobom zgłaszającym nieprawidłowości
    • Budowana jest coraz większa świadomość antykorupcyjna wszystkich pracowników
    • Wszelkie zgłoszenia są skutecznie i rzetelnie wyjaśniane
    • Wdrażane są dodatkowe środki nadzoru, tam, gdzie ujawniono wysokie ryzyko wystąpienia korupcji
  • Podejmowane działania antykorupcyjne są systematycznie doskonalone, co jest przedmiotem najwyższej uwagi zarówno Zarządu, jak też kadry kierowniczej i pracowników Poczty Polskiej S.A. Ciągłe doskonalenie realizowane jest poprzez:
    • Przeglądy systemu zarządzania,
    • Audyty wewnętrzne i zewnętrzne,
    • Działania korygujące i zapobiegawcze,
    • Aktualizację polityki antykorupcyjnej.
  • Oprócz wewnętrznego obszaru organizacji, polityka antykorupcyjna normuje również sposób prowadzenia działań zewnętrznych. Poczta Polska S.A. jako odpowiedzialny przedsiębiorca, stosuje wobec wszystkich kontrahentów zasadę równego traktowania, a relacje z nimi buduje w oparciu o uczciwość, przejrzystość działań, wzajemny szacunek oraz profesjonalizm.
  • Dbając o spełnianie oraz promowanie najwyższych standardów etycznych prowadzenia działalności, Spółka współpracuje z partnerami biznesowymi, którzy również przestrzegają prawa oraz prowadzą działalność biznesową w sposób uczciwy. Oczekuje ponadto, że zaakceptują oni w ramach wiążącej umowy Klauzulę antykorupcyjną, w ramach której zadeklarują należytą staranność w zakresie:
    • Zapobiegania działaniom korupcyjnym w ramach prawa powszechnie obowiązującego, a także wewnętrznych procedur,
    • Przeciwdziałania konfliktom interesów,
    • Wzajemnego informowania się o przypadkach naruszenia postanowień dołączonej do umowy Klauzuli antykorupcyjnej,
    • Umożliwienia każdej osobie działającej w dobrej wierze dokonanie anonimowego zgłaszania nieprawidłowości.

Działania antykorupcyjne podejmowane przez Pocztę Polską S.A. służą ograniczaniu możliwości wystąpienia strat finansowych i reputacyjnych oraz odnoszą się do najlepszych praktyk w tym zakresie.

Naruszenie Polityki antykorupcyjnej Poczty Polskiej S.A. lub podejrzenie korupcji można zgłosić na specjalnie temu dedykowany adres e-mail: etyka@poczta-polska.pl